mandag 22. mars 2010

kor er dei gode konsertane...å, der er dei? Næh.

Eg liker musikk, så det hender eg går på konserter ein gong i blant, sjølv om eg stort sett plagast av høg lyd (alltid for høg lyd overalt unntatt på korpskonsertar). Eg går heller på ein konsert med eit band for å bli skuffa, enn å kjøpa CDen, som beslaglegg plass og er ein gjenstand og bli skuffa. Når det gjeld konsertar, deler eg dei stort sett inn i tre praktiske kategoriar for kor bra/fint/gøy det var der:

  1. Var en såpass fin konsert at jeg aktivt vil gå inn for å se dem igjen. Disse er veldig få. Jeg forstår meg ikke på folk som finner så mye bra overalt hele tiden. Enten har de mye tid, veldig få interesser, bor på et stort sted eller så synes de alt er bra uansett. (eller så er slik med nordmenn at man har en kultur for å klappe ivrig uansett hvor elendig det var. "Oi, tenk at bandet gadd kjøre helt ut hit!").
  2. Kunne tenke meg å se dem igjen
  3. Gav ikke noe varig inntrykk el. fin opplevelse (i verste fall en dypt rystende opplevelse m/angstanfall), så meh, kunne ikke tenke meg å se dem igjen.
Og stort sett havner alle konserter jeg går på i den siste gruppen. Kanskje jeg er veldig dårlig til å finne dem. Kanskje er jeg for kresen. Kanskje er jeg teit som ikke drikker øl og burde få meg et liv.


Hva husker jeg å ha hørt dette skoleåret, da? Tenk, noe er så forglemmelig at jeg ikke husker det en gang.

Joshua Redman/Moldejazz 2009
Spenstig, det er det jeg husker. Jeg m.flere holdt på å sovne under konserten, men det  skyldtes kombinasjonen deilige seter + at vi hadde måttet stå opp grytidlig samme dag for å komme oss til Molde. 2

Tom Waits tribute-band-konsert/Bø jazzklubb høst 2009
Det ble for kjeeedelig og ensformig og så alt for lange sanger. Jeg tror jeg egentlig ikke er Tom Waits-fan. Synes bare om et par sanger her og et par sanger der + Kaizers. 3

Marinemusikken/Gullbring vinter 2010
Jaja - korps. Det var en operasanger med, og jeg hater måten operasangere synger på. Høres ut som breking og fjerner all følelse fra stemmen....men jeg klarte det likevel! Klarte å høre musikken forbi operastemmen, hun var dyktig, og det var ikke så ille likevel....Ikke alt musikken var like spennende, men jeg liker korpsmusikk Det er arrangert. Kvalitet. Det er IKKE FOR HØYT LYDNIVÅ. Folk prater ikke hele tiden i munnen på musikerne. (men det er kanskje musikernes feil hvis de ikke klarer å bergta publikum (mhm, når publikum har 8 i promille og er innstilt på forplantning & øl, så går det an) ). 1

Frøy Aagre kvartett/Bø jazzklubb vår 2010
Dyktige musikere, men ikke min type musikk i det hele tatt. En slags form for rolig jazz, det jeg kaller for nordisk jazz. Jeg husker at lyden saksofonen hennes var nydelig (ja! Tenk!) og at noen ganger låt pianoet som en gitar. 3

Valkyrien Allstars/Bø jazzklubb vår 2010
For einsformige melodier i lengden. Resten var bra. Dreven kontrabassist som spilte en solo som det var GØY Å HØRE PÅ!, god sanger, trommis. Bra band, rett og slett, selv om jeg skulle ønske felespelerne kunne gjøre mer enn bare akkordtone-flyt på enkelte av sangene. Åja, fine hardingfeler, det er så fin lyd i dem. 2

Adjagas/Bø jazzklubb vår 2010
Kompet satt og gjøngte borti kroken, det var det første jeg la merke til. Joik har jeg ikke hørt så mye av før, og fikk inntrykket at det lett kan bli for mye av de samme melodiene/intervallene. Derimot om jeg konsentrerte meg om bare joikinga, var det fint og uttrykksfullt, men synes ikke det passet i lag med det blues-låtne kompet, unntatt på et par låter (kul trommerytme!). 3

Ja, hm, det var den synsinga.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!