søndag 1. august 2010

My favourite things på norsk (tekst&akkorder)

Du kjenner kanskje denne låta, My favourite things? Den er fra filmen "Thank you for the music", og er skrevet av låtskriverparet Hodgers/Hammerstein. Hvem nå de er (fornavn?) var det et produktivt låtskriverpar. De har skrevet mange, svært mange låter som senere er blitt jazzstandarder/kjente poplåter. Jazzfolk kjenner helst til versjonen John Coltrane spilte inn, som har ført til at hver gang en saksofonist skal spille den, så må han spille sopransax, han også. Man gjør det man hører.

Finnes den ikke på norsk, da? F.eks.:

Plaskregn mot ruten og nybakte boller.
Små hundesnuter og strandparasoller.
Skummende øl, og en perlekledt ring.
Disse er blant mine kjæreste ting.

Særlig det skummende ølet.

Nei, men altså, det finnes faktisk en ordentlig, oversatt tekst allerede! Jeg fant den på tettinntil-forumet. Jeg vet ikke om den er offisiell, eller om det var noen på det forumet som oversatte den. I denne oversettelsen er these blitt oversatt til dette, som er riktigere enn det svært like disse, som jeg valgte i min oversettelse. These er en såkalt falsk venn til disse; et ord som slektskapsmessig (etymologisk) ligner, men som ikke er en god oversettelse. Et annet eksempel på en falsk venn er om man hadde oversatt det engelske relatives til relativer istedetfor slektninger.

Og hva sørpe er en eplestruddel?


My favourite things - Mine kjæreste ting

Em
Regndugg på roser og blå elefanter
Cmaj7 
skinnende kopperkar, mønstrede vanter. 
Am7     D7        Gmaj7     Cmaj7
Gråpapirpakker med hyssing omkring,
Gmaj7    Cmaj7     Fm7b5    H7#5
dette er blant mine kjæreste ting.

Em           F#m/E       Em           F#m/E
Kremgule ponnier og sprø eplestrudler,
Cmaj       Dmaj7/C      Cmaj          Dmaj7/C
dørklokker, sneklokker, schnitzel med nudler.
Am7           D7       Gmaj7       Cmaj7
Villgjess som trekker i ploger mot syd,
Gmaj7      Cmaj7       F#m7b5  Fmaj7
fyller meg alltid med grenseløs fryd.


Emaj7
Hvitkledde piker med prøyserblå belter,
Amaj7                            D7
snefnugg som ligger på nesen og smelter.
Am7       D7         Gmaj7     Cmaj7
Sølvhvite vintre som tiner til vår,
Gmaj7       Cmaj7    Fm7b5    H7#5
er blant de vakreste syner jeg får.

Em7                   H7        Em7        Cmaj7
Når det biter og det stikker, jeg er sur og lei. 
Cmaj7         A7      D7#5     Gmaj7
Da tenker jeg på mine kjæreste ting, og plutselig gir det seg.