fredag 21. desember 2007

Trombone mot trompet, fra mitt standpunkt

I høst skulle jeg plutselig begynne å spille trompet, fikk jeg det for meg. Skaden jeg har fått av å spille i storbandet har visst ikke bare gått utover hørselen, også utover dømmekraften. Vel, egentlig er det ikke bare det, for jeg synes ikke det er noe særlig å spille melodier og sånt på trombone, trombone er så dypt og fyldig i tonen.

Så jeg fikk lyst til å lage en liste med ulemper og fordeler ved begge instrumenter:


Trombone:
+Mer luft, mer utblåsning
+Sleid - kan lage blåtoner!!!
+Glizzzing - jazz jazz jazz jazz
+Lever i Harmoni med de andre trombonene
+Oaoa-mute (tenk Duke Ellingtons Minnie the Moocher)
+Tøffe grovmessinglinjer
+Slipper melodi
+Gehør - for vi må lytte fram tonene
+Gjerne alene på sin stemme/instrument, alene og VIKTIG
+Skikkelig stygg og mektig lyd
+Får kontramelodi-greier, sånn som i <3dixieland<3
-Sleid
-Litt stygg lyd noen ganger
-Vanskelig å få til gode, jevne toner (øve, anyone?)
-Øresus og ringning (storband)
-Lite melodi
-Gåkke an å spille raskt og legato med lange toner.. nesten..
-Halvnoter og sånt, særlig i skolekorps
-Sekstendelsmangel
Har ført til at jeg er livredd sekstendeler (og mer enn syv åttendeler på rad). Én eneste gang har jeg klart å bladspilel sekstendeler, seks stykker, faktisk. Føyre te probleme i trompetbladlesninga, siden trompetstemmer kryr av mangen notar itte kvarannen.
-Uinteressant fløyelslyd (men juff er verre)

Trompet:
+Melodi
+Klangen
+Ventiler
+Kysselepper - men jeg har hørt at det gjelder ^^også
+Soloer masse og sånt
+Vrælelyse lasertoner - det er tøft, men det syntes jeg ikke for et halvt år siden :P
+At det breker - knitlel!
+Oaoa-mute
+Kan spille raskt uten vanskeligheter, og uten at tonene blir superkorte

-Dårlig samvit pga. trombonistskading (gjedler nok bare meg)
-Ventiler (hvor er tonene, hvor er tonene?)
-Lite munnstykke - store smerter
-Noen ganger Lyst og Ensformig
-(KANSKJE)Kjedelig hvis man ikke spiller 2. eller 3.stemme. Som om jeg er redd for kjedelige stemmer.
-Deler ofte melodi med andre trompetister = surt (trombonister liker ikke syre)
-Vanskelig intonasjon

Morsomme erfaringer ved dobling
De gangene jeg må spille en sang på trombone etter å bare ha spilt den på trompet, føler jeg at jeg spiller så dypt..mister helt høydefølelsen og begynner naturtonen. Jeg syntes det låt så dypt!

På samme måte synes jeg trompet låter veldig lyst hvis jeg bytter den andre vegen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!