lørdag 15. desember 2007

En trompetistskjebne - i praksis

Nå oppdaget jeg at jeg har diskriminert kvinner i musikken!

Nesten, iallfall, da, måtte en fengende førstelinje til, lism. I pausen under korpsøvelsen i går, da vi skulle spise risgrøt (et av mitt skolekorps store utgifter er mat og snop for å holde på musikantene. JA JA), sa jeg til den ene trompetisten ved mitt bord, at hvis han var interessert (og øvde, eller kunne tenke seg å øve), kunne han bli med i AUS (om ett eller to år, hehe). Nå var han den eneste trompetist/kornettisten der, men jeg tenkte ikke over å foreslå det for de andre etterpå. Tenk, hvis noen hadde fortalt meg og tipset meg om noe lignende da jeg var på den alderen, hadde jeg blitt kjempeglad. Men det var det ingen som gjorde :'(

Etter opusen (pausen) kom det frem at det var behov for en trompet som skulle spille Deilig er jorden i kirka under tredje advent-gudstjenesten til søndag. Tilbudet henvendtes, som en selvfølge, til gutten jeg hadde snakket med tidligere, fremfor iallfall minst en annen dugelig kandidat. Da stusset jeg, for dette har jeg bare tenkt over i det siste, og nå fikk jeg se det i praksis. Diskriminering blir for sterkt et ord, det har mer med vaner å gjøre. Sånn generelt sett spiller gutter sterkere og mer tydelig, uten redsel for å bomme og gjøre feil, det er disse forskjellige forventningene som gjør at hvis ikke man er bevisst bestemt om å få til noe, skjer det heller ikke. På forrige øvelse var det ei jente om spilte på en nusselig, liten lommetrompet (skjønt lyden var nok ikke det vidunderet), og hun kunne jo spille! Hun øvde til vanlig, men var ikke der denne dagen, da. Den andre aktuelle jenta, på kornett, ble ikke henvendt til i det hele. Jenter flest er veldig sky om sånne ting, de vil helst ikke stikke seg frem, så hvis ingen spør dem, vil de aldri få solooppdrag eller noe annet gøy (unntatt at disse klarer utmerket å kjempe seg fram til 1.stemmene). Igjen er det det der med at gutter får mer oppmerksomhet. Likevel har jeg en mistanke om at det kan ha noe med dirigentens egne holdninger å gjøre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!