mandag 6. juli 2009

Plastkork pleide å ergre meg

Etter to ukers ferie åpner jeg kjøleskapet. Der står to melkekartonger som jeg ikke har tord å røre, men jeg er tørst og butikken er stengt. Så viser det seg at melka i melkekartongene, begge halvfulle og åpnet, bare såvidt hadde begynt å lukte! Hvordan i all verden kunne det ha seg, etter to uker? Like ved stod den grønne Ekstra-lettmelken, omdannet til kefir med grønne og rosa flekker, for lengst. Svært mistenksom satte jeg melka raskt tilbake i kjøleskapet, uten å røre den.

Plastkorken som skal gjøre det lettere å åpne kartongen, plastkorken som folk sutrer over fordi de ikke greier å fjerne den når de skal ReSirkulere, skrukorken som har ergret meg fordi den skaper ekstra plast. Men med Q-melks plastkorker, sikkert ikke en stor oppdagelse, blir visst melka fem ganger så holdbar, ser det ut til. Korken holder melken skilt fra sopp og bacteriar. Tenk hvor mye mat lenger maten holder seg med 'unødvendig' plastemballasje, og ikke minst med nedkjølingen den får i kjøleskapet. Hvis vi bare ikke hadde kastet den helt fine maten pga. en dato.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!