tirsdag 21. juli 2009

Hun synger søtt og er fin å se på

Det var nylig en 'stor' konsert med mange lokale band i byen. Jazzbandet som ellers bare bestod av instrumentalister skulle ha en gjestesanger på siste låt. En av gutta fortalte i mikrofonen at han skulle rope opp "en lekker dame" som hadde sunget med bandet før. Bandet gjorde stort nummer av å stirre på henne, og i det hun reiser seg fra salen så plyster han tilgjort i mikrofonen.

..å herlig fred, jeg ble så flau eller skamfull over oppførselen hans. Vel, jenta var flink til å synge, men hun var også veldig elegant og søt..og dermed....det er det man kaller tingliggjøring av kvinner, er det ikke? Uansett så reagerte jeg veldig på det, på oppmerksomheten de rettet mot hennes utseende, og ikke at hun var flink til å synge.

Jeg har nettopp vært på jazzcamp for kvinnelige instrumentalister, dvs. ingen sangere, ingen gutter. Der var det en gitarist som fortalte at hun stadig fikk bemerkninger og tilnærmelser om utseende og slikt, fra medmusikanter i band. Det kommer til et punkt, hvis man kler seg så man synes man ser bra ut, feminim, synes gjerne også gutta det, og da kan det bli slik, med mindre man klarer å sette dem på plass. Enkelte ganger liker man det, men jeg synes at når det gjelder musikk, er det bare forstyrrende. Og plagsomt. Det er ikke det vi er her for.

Tilbake til disse gutta på konserten: Det virker som om for dem så skal jenter skal synge og være søte å se på. Selv har jeg ikke sang som hovedinstrument, jeg spiller, og har opplevd hvor vanskelig det er å bli med i noe band eller spilling med akkurat disse folka. Like greit, det.

Se forøvrig iskwews 'Seksualisering av jenter - mediepress og konsekvenser

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!