søndag 13. juni 2010

For det er viktig med gjødsel for at plantene skal vokse - FAIL

I våres har jeg drevet og snakket om å dyrke grønnsaker, i vinduskarmen, i hjemmelagde potter. Skrev jeg at jeg hadde fått tak i økologisk hønsgjødsel? Jeg hentet den direkte fra hønsegården helt selv! Grønnkålplantene så ut til å ha sluttet å vokse, så jeg pottet dem om til en gammel rosineske og melkekartongbunn. Stakk hull i bunnen for lufting, la stein og grus før jeg fylte med jordish (viktig med luft for plantene, de spiser ikke vann, nemlig. Derfor står pottene på skål). Og hønsegjødselen, den blandet jeg inn i jorda.

Det gikk én dag - så visnet bladene på grønnkålplantene, selv om de var grønne og var godt vannet. Jeg måpte vantro på plantene og stilte spørsmål ut i luften. Det slo meg at...jeg hadde visst svidd i stykker røttene. For mye gjødsel, for mye nitrogen, kan visst svi røttene. Det handler om osmose - hvordan ioner beveger seg dit det er lavest konsentrasjon. Planten tåler bare en viss mengde nitrogen før det blir giftig, og hvis konsentrasjonen av nitrogen er høyere utenfor enn innenfor, dør røttene.

Så bland aldri hønsegjødsel inni plantejorda på nye planter, med mindre gjødselen er kompostert/har ligget et års tid), men legg det på overflaten, så næringen renner endover etterhvet som planten vannes!

Jaja. Måtte så på nytt, altså....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!