lørdag 24. april 2010

Studentoppdatering på grønnkål

*Oioioi*...tilbake igjen. Jeg har avstått fra å skrive på en god stund pga. skolearbeid. Mye man skulle ha gjort, og eksamenene nærmer seg.

Sommeren kom fort her i Bø: midt i mars var det snø og 16 minusgrader, så plutselig en måned senere var 20 grader i sola i ly av Breisås, grillukt og rene sommerstemingen. Men så snart sola skyer seg bort, blir det vinter igjen.

Hybelklesskapene fortjener en anmeldelse: de er offer for mitt hat, for de er for djupe og upraktiske. Det fjerner lysten til å plassere klær i skapet. Så på en måte har sofastolen overtatt rollen som klesskap.

Så - til saksaken: Jeg har sådd grønnkål, endelig, etter alle årene med prat om det. Grønnkål (kale, couve galego) er en plante man kan ha hørt om, men kunnskapen ender der. Vegetarianere og spise sunt-frikene er hekta på den fordi den "er sunn og full av antioksidanter". Man dyrket det før i tiden, den skal være lett å dyrke, men den er bortimot forduftet i dag. Vanlig sesong for grønnkål (ifølge en grønnsakshandler i Oslo) er oktober- januar (frostnettene). Men den vokser jo hele året, så hva er problemet? Man kan uansett fryse ned.

Grunnen til at jeg vil ha grønnkål er fordi jeg har lyst til å lage en GODsuppe som heter caldo verde, der hoveddelen er grønnkål. Suppa inneholder grønnkål, potet, olivenolje, løk (og hvit), gjerne hønsekraft, og en god pølse (salpicão).

Først lot jeg dem ligge i bløt til frøene spirte. Jeg fylte en kotelettemballasje med jord, bl.a. aske fra et brent skogsfelt, og stakk frøene ned i jorda. De må ligge under jorda for å få nok fuktighet. Fikk råd fra en nabo om å lage drivhus av gjennomsiktig plastpose som jeg binder rundt potta, og etter det har det gått veldig bra! Plasten holder både på fuktighet og varme, og gjør at man slipper å vanne ofte. Og så vokser det mose der :P. PoseMose. Det er visst enda mer å huske på også: planterøttene behøver luft, og det er derfor lurt med sand eller småstein. Dessuten må ikke spirene må ikke stå for lyst/for varmt, da strekker de seg for fort og blir tynne. Så mye å huske på om en aldri har sådd før!

Får se hvordan det går. Om de blir gule og slutter å vokse. Om jeg kan sette dem ut snart. Fikk også tak i hønsegjødsel (til grønnkålen) og skikkelige øko-egg (bortsett fra fôret, men hvem bryr seg, eggentlig?).

Og Dyade-bloggen har mange gode innlegg om grønnkål!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!