torsdag 27. mai 2010

GOD oppskrift på sjokoladehavrekjeks

Takk til Lene for oppskriften! Dette er, som overskriften forteller, ikke noe usmakelig helsesunnhetstull uten sukker. Denne oppskriften skal frembringe GODE kjeks. Jeg har noen usmakelige helsesunnhetskjeks fra høsten 2009, som fremdeles står på kjøkkenbenken i et vasket yogurtbeger.

Lenes havre-sjæks

6 dl havregryn
2 dl hvetemel

2 dl brunt sukker
1 dl hvitt sukker
175 g margarin/smør/olje


100 g kokesjokolade el. sjokolade etter smak, hakket
1 neve mandler, hakket

175 grader, nederst
10 minutter


Hakk opp mandlene og kokesjokoladen. Smelt fettet, om det er stivt, og blant det godt med sukkeret. Tilsett det tørre og rør godt sammen, så det blir en sammenhengende deig. Form kjeks enten med skje, form om du har, eller bare med hendene, det er ofte det greieste. Stekes i 10 minutter nederst i ovnen på 175 grader.

Skal jeg bruke smør eller olje:
Med olje blir søtsmaken mer framtredende og sterkere enn med smør/margarin, som skjuler søtsmaken mer og gir mer 'kjeksfylde'. Det går fint an å bruke olivenolje, for olivensmaken forsvinner i løpet av stekinga.

Kommentar:
Jeg lurer på om oppskriften inneholder for lite fett, for forrige gang jeg prøvde meg fikk jeg ikke deigen til å holde sammen. Det mulig man kan tilføye litt vann bare for å hefte varene sammen. Vannet vil fordampe under steking.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!