søndag 23. mai 2010

A child is born lism + hvordan spille av mp3-filer på sida di

Å, det er så mye gøy som skjer hele tida som jeg kunne ha skrevet om, men som kjent tar det tid og [KONSENTRASHon] å sette sammen et ordentlig innlegg. Man må dessuten lage middag; sjættkaker.

Tidligere i vinter/vår tok jeg opp demoer til folkehøyskoler. Det var slit, strev møye og mye blod, for jeg var den eneste i bandet mitt og måtte ordne og styre med alle instrumenter og ta opp ting oppå hverandre. Tusle til bandkontaineren i seksten minusgrader. Korleis holde tempoet, ja, hm, metronom inni keyboardet? Treffe enern i samme dimensjon som bassgitaren. Til slutt kom jeg ikke inn på noen av de stedene som vektla demoen uansett (type Sund, Toneheim). Jeg kom inn på Viken fhs, og ved et uhell Agder fhs i Søgne, så det blir piano i Søgne til høsten, altså. Det ble ikke bass likevel, jeg fant ut at det var bedre å velge det instrumentet man faktisk kan litt av.

Ved en demo-anledning satt jeg på kulturhuset i et mørklagt rom, med pcen på gulvet, og kompet på et brunt flygel. På flygelet stod det teipet "Styrkegrad maks mf".  Så plutselig kom jeg borti akkordene for denne jazzlåta "A child is born".
Oi! tenkte jeg. Men så forsvant de for meg, jeg fant dem ikke igjen selv om jeg prøvde sikkert syv ganger. Stirret på pianoet, flyttet fingrene og presset ned, FEIL, gjenta prosedyre, FEIL - enda en rar modal-jazz akkord. Slik går det når man ikke følger med på sin vilkårlige pianospilling/mangler øre-nese-fingerhals-samordning. Hah. Men poenget var at jeg tok det opp og hadde mye fryd med å høre på det etterpå. Det mismodige forsøk (ooo, er så tøff som tør dette):

(A Child is Born er en Thad Jones-låt som eg har spelt med Midt-Telemark storband ved to anledninger. Begge gangene gikk det helt skeis, på samme måte!, for vokalisten hoppet over to takter, og blåsen kom aldri inn samtidig. Vi måtte anstrenge oss for å ikke le, men det hjalp ikke. Tror ingen i salen la merke til noe uansett. Bassist spelte på traust, og saxrekka klarte seg den ene gangen, da...)
Her er forresten en fin versjon med trompetust Art Farmer og gitarist Jim Hall

Og med sangeren Carmen McRae:


Spille av mp3-filer på sida di - liten spiller

Åja, og så vil jeg fortelle hvordan du kan legge inn en slik spiller på siden din, siden jeg selv slet litt med å finne det ut. Det er veldig praktisk å vite. Først må du ha linken til filen du vil spille av, så skriver du den inn i det gule området her.
<embed src="Schnee, schna, schanppi.mp3"
  height="10"
  width="145"
  autostart="false"
  loop="true"
  width="0"
  height="0">
</embed>
Saks hele tekstbolken til i html-delen på bloggen eller innlegget eller hvor det skulle være.
  • autostart: skriv true hvis ditt formål er å herse med folk
  • loop: gjentagelse, skriv false om du vil skru det av

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!