søndag 1. november 2009

Hvorfor skal ubuntu være SÅ TUNGVINT???

Ubuntu, det er en variant av det gratis operativsystemet linux. Det er lagd av folk som frivillig har lagd det.

For hver filleting (overdrivelse), om det er noe spesielt jeg er på utkikk etter, må jeg lete i timesvis, omtrent, og løsningen på problemet er aldri enkel. Det hjelper heller ikke at linux mangler en mappe som heter 'Programfiler', istedet finnes mange mapper med lignende funksjon, som heter usr/bin/lib og /lib/bin. Det hender innstillingene bor i skjulte mapper under hovedmappa mi.

Eg hadde nemlig tenkt å legge ut video på youtube av basscover/opptak. Nå får jeg til opptak, endelig, men maskinen klarer ikke å ta opp samtidig som den spiller noe annet - det er som om gstreamer - avspillingskodeksen - bare takler en fil av gangen. Enveiskjørt lydkort. Etterpå skal opptaket inn i audacity til redigering, og så eksport - MEN SÅ FINNER IKKE PROGRAMMET LAME (mp3-avkodingsorgan)! OG DET PROBLEMET HAR jEG HATT FØR, MEN DA LØSTE JEG DET! Hvorfor er det blitt til et problem, IGJEN? Nei, ingenting hjelper, da driter vi i mp3-formatet og lager en wav-fil. Men så var det video, da - prøver et videoredigeringsprogram som heter Kino, men det er fullstendig ubrukelig, prøver kdenliv, som iallfall har en skikkelig tidslinje og ser ellers gunstig ut. Ja, eksport, da, MEN NEI DET GIKK IKKE an for youtube å forstå den fila. Linux-filendelser er avanserte. Å ja, jeg må velge videoformat for youtube - MEN NEI, DEN HAR IKKE LAME TIL Å OMKODE LYD; som sagt, så det gikk heller ikke.

restart VISTA..
oi, her gikk det mye lettere.... vips...
Kaizers - Dekk bord bass-cover

MEN, det löser sej. I oktober kom det en ny versjon av ubuntu. Egentlig burde man ikke oppgradere til den nyeste versjonen, det er mest for utviklere, for det kan skje ting med maskinen din. Det har hendt før og vil garantert hende igjen, men skitt au, tenkte eg. Så jeg oppdaterte: Pekeplaten sluttet å fungere, Opera forsvant, hele maskinen ble sirup-treig, for grensesnittprogrammet XORG tok 98& av CPUen. Ikkegreit. Etter et par dager med ymse trøbbel kom jeg på at kanskje det var lurt å velge den øverste og nyeste ubuntu-versjonen (linux har et oppstartsvindu som lar en velge forskjellige versjoner, sikkerhetsversjoner el. en tidligere versjon av systemet for kunne rett opp feil forårsaket av oppdateringer), og så forsvant problemene. Det var behagelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!