mandag 6. oktober 2008

Blomsterplukking senhøstes

Jeg drog ut i kveld for å plukke planter til herbariet mitt, siden det har blitt utsatt hver dag gjennom den herlige høstferien. Dessverre så det dårlig ut, blader og blomster gule og visne, som om frosten alt hadde inntruffet. Ifølge kroppstemperaturen min så tidlig på kvelden som jeg var ute, kunne det godt bli frost om natten. Og den nusselige jordrøyken som jeg besøkte i høstferien, den var det sørgelig kun stengler igjen av. Det var en kraftig storm i forgårs (el. ''ekstremvær''), så alle blomstene og bladene må ha blitt blåst bort og spist av sultne fluer. Jeg vil så inderlig ha denne rosa blomsten i herbariet mitt:


Jordrøyk må jeg klare å finne. Er den ikke fiin?


 Selv om kalenderen er i begynnelsen av oktober, finner man overraskende mange planter. Det handler om å lete i skyggen - jo mer skyggefullt vokseplass, jo senere i utviklinga har floraen kommet. I forrige uke fant jeg en utpreget juni-plante langs en mur på skyggesiden av en bebodd hei. En som jeg hadde glemt å få med meg i juni. Ble stående stirrende og kraftig heftet.

Disse plantene er vanlige å se på en spasertur i oktober (Sørlandet, kystnære strøk): Geitrams, blåklokke, gulkløver, hvitkløver, rødkløver, prestekrage, trær (lønnen er praktfull om høsten), kornstrågressplanter, og ikke minst, et dusin ulik gule løvetannsaktige blomster. Før tenkte jeg på alt gult og hårete som løvetann, men de er jo så forskjellige, i gulfargen, kronestørrelse, bladform, antall blomster osv! (eller ikke?).

Husk å dra ut mens sola ennå skinner, ikke om kvelden som meg

, av
to årsaker: Mange blomster lukker seg når det mørkner, dessuten blir for mørkt til å ta skikkelige bilder. På noen planter lukker tilogmed bladene seg! Noen har kanskje observert dette merksnodige fenomenet hos urten gauke/gjøkesyre:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!