onsdag 13. februar 2008

AAaahhh...du må gi det tid til å vokse seg.

"Du må gi det tid til å vokse på deg." (som er en dårlig oversettelse av engelsk 'grow on you')

Den setningen er så meget oppbrukt! Hvis noen ikke liker noe de skulle ønske de likte, nei, da er det bare å vente og si: Jaja, det vokser seg...må bare høre mer på det!

Er det ikke sånn med alle plater da, at man må lære musikken å kjenne først, synke inn? Lydene graver seg vante nervebaner i hodet, og det som er vant, er mest bekvemt. Det tok meg faktisk et par uker før jeg forstod at det var bare én person som sang i Mikas "Grace Kelly", og ikke to (stemmen forandrer seg så mye fra verset til bridgen). Jeg trodde at låta var fra en film også, at de tingene den damen sa var sitater.

Jeg er ekstra kritisk til dette med "grow on you"-håpet pga. min bakgrunn i [forums.blur.co.uk.]-forumsa der det kryr av folk som innbilt liker alle Blurs album og som alltid sier til en kritiker at det vokser seg.

Nytt forummedlem: Hvilket Blur-album bør jeg kjøpe først?
Forummedlem1: Begynn med det siste, for det låter nyest.
Forummedlem2: Think Tank er elendig! Ta heller Parklife.
Forummedlem3: [quote]Forummedlem2: Think Tank er elendig![/quote]La oss heller si at Think tank ikke er like bra som Parklife, som faktisk er Blurs beste album.
Forummedlem med 65666 poster: Parklife er klassiskeren, liker du ikke den, liker du ingenting.
Forummedlem1: Jeg liker alle platene.


Vel, det er vel ikke så mange som kjenner til det derre forumet. Men de få som har skrevet noe om Blur på norsk, nevner ofte den rolige sangen This is a low fra albumet Parklife som en juvel. Alle på forums.blur.co.uk snakket om og priste OMG THIS IS A LOW, mens jeg ikke skjønte besværet og syntes den var kjedelig i ett år, tre uker og to dager. Det tok søren meg ETT ÅR før jeg forstod det herlig verset og akkordene. DEN VOKSTE SEG TIL SLUTT JOMMEN SA JEG MARGARIN.

Et litt bedre døme for folk i Norge kan finnes på Kaizers Orchestras bezthe fansida drmowinckel.com, da især om Kaizers Orchestras nye album Maskineri der de tok en drastisk soundsving. Det var mange som ikke kunne utstå plata i begynnelsen, men så har det "vokst på meg" (som er en dårlig oversettelse fra engelsk grow on me).
Mazze sånn derre voksinger her:
Hva synes folk når platen har sunket inn?

Nei, altså, hva ble slutningen her, da? Kanskje, at mest alt kan likes om det belyttes nok.

Har også skrevet om dette i et tidligere innlegg::Genialt for andre gang::

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!