søndag 24. februar 2008

Vondteri - for kva er det som er so godt

Et eller annet er det som har skjedd. Godteri, nei, jeg liker ikke godteri lenger. Godteri smaker bare sukker. For ikke å snakke om brus, smaker ingenting, med unntak av fanta, cola og sevenup.

Ja, sier noen, du liker bare de store merkene, men i virkeligheten er det er som smaker mest (sikkert mest sukker også). Men det har seff en årsak: Litt etter litt har tunga og jeg blitt så store at smaksløkene har minket i antall. Jeg leste nemlig at man mister smaksløker etter hvert som man blir eldre. Når jeg kikker på tunga mi, ser jeg noen som er større enn de andre, omringet av røde vollgraver. I motsetning til hva biologilæreren min sier, tror jeg at smaksløkene spiser hverandre og brer seg utover med tiden, det er det som skjer. Man mister visst alt mulig med alderen, hjerneceller, eggceller, og nå smaksløker også.

Ekkelt?

I grunn er ikke Godteriet annet enn rent sukker med seighetsmidler, surt sukker, fargestoff og aroma, og et ukjent stoff som alltid forårsaker svie i svake mennskers tenner, på det samme stedet som isningen. Kanskje har jeg ikke mistet smaksløker, kanskje har de slått seg sammen for å gjennomskue og smake maten bedre? Kanskje har jeg fått helsebringende smaksløker? Som vil at jeg skal knaske fersk kneip med smør og trønderfår (RAI RAI).

Hos oss har vi lørdagsgodt-ordningen. Ellers spiser jeg vel en sjokolade, helst en bueno, når jeg har litt penger igjen, som er kanskje annenhver måned. Lurer på hvor mange penger som er gått med til snop gjennom årene. Kanskje jeg kan be mor om å få penger istedenfor godteri om lørdagene sånn at jeg slipper å pådra meg studielån før studiene (hint hint:: folkehøyskole).

Avsluttningsvis er det en sak jeg har lurt på siden jeg skylte kaviar ned med appelsinjuice første gang: Korfor når man drikker syrlig jus og brødskiven har pålegget kaviar, smaker jusen så beskt? Det samme har hendt med solo og middagen. Kanskje kjemilærern vet hva det er for noe.

|-> tidsmaskinen sier: Syren reagerer med noen stoffer i kaviaren slik at det dannes et stoff, kadaverin. Fra kadavere, smaker lite godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!