fredag 1. oktober 2010

Hva slags mark er dette?

Jeg beklager, men det ble dessverre et tilfelle med alvorlig spredning.

Wurmple, level 34. For larvene VET at livet er farligere i lufta.
Grønnkålen min, neeeeei! Alt arbeidet blir spist opp! Og det var ikke vits en gang - for jeg har vært i Kristiansand - for lusne ti kroner kan man kjøpe en feilfri, en skikkelig GrønnKål på det lokale grønnsaksmarkedet i byen. Uten hull. Sprøyta. Og så har jeg brukt så mye tid på å dyrke, pelle (ok, ikke så mye tid på aaakkurat dét) larver......

Wurmple er en pokemon. Lvl. 5
I august, før jeg flyttet til folkehøgskolen, prøvde jeg å knipe av mest mulig. Grønnkålen var full av mark, da også, men de var mer på level 1-2, for å si det sånn. Tynne og gjennomsiktige. Men knipingen syntes liksom ikke å hjelpe noe særlig. Det kom fler og fler mark, og de hadde anlagt bosetninger på undersiden av bladene. Det nyttet rett og slett ikke, dette. Man er nødt til å bruke noen midler for å dyrke korsblomstplanter, så ettertraktet de er av alt som eter. Eller kanskje det hadde gått, hvis jeg hadde bodd hjemme og knepet hver dag. Hva kunne jeg brukt, da? Dekke det til med fluetett nett, brenneslelåg, og eddik i vann skal også virke, har jeg hørt.

Så den vesle grønnkålplanten, som ble unnfanget i varme strøk for to år siden, og som spirte i kjøkkenkarmen på Breisås, den ble aldri mammaklar, den. Den ble punktert av umettelige proteinbomber.

Ja, hva slags mark er det, forresten? Nyttig kunnskap mangler jeg.

2 kommentarer:

  1. Wurmple er utrolig søt da :)

    SvarSlett
  2. Iallfall mer spiselig enn de små monstrene på grønnkålen min...

    SvarSlett

Skriv i vei!