torsdag 12. august 2010

Der var en kornett/trompet til salgs

Jeg har lusket rundt på finn.no en stund nå, for jeg har bestemt meg for å kjøpe meg og lære å spille trompet. Det var etter å ha jamma litt på trompet, etter å ikke ha rørt instrumentet på flere år. Kornett var mitt første instrument, i ett år, før jeg overga meg til bindersen, I første på vgs hadde jeg også en trompet-periode, jeg husker jeg skrev om det på bloggen her, da den ennå het "Eit blodig munnstykke". Jeg var lei av trombone i korpset, av å alltid spille backing og ters og kompetoner, og fikk lånt meg en trompet. Jeg kom aldri så langt at det sluttet å gjøre vondt i ansiktsmuskulaturen, men det var sabla gøy å spille fjerdestemme (ja!) på låter....som Sweet Georgia brown. Jeg var også den som bladleste best (de andre var stort sett aspirantnoobs) pga. mine mange fartsår på trombone. Det var ein av dei få gongene eg verkelegt kan sei eg følte mestring. Og mestring, det e viktige, det!

Blant trompetannonsene på finn finner man flere folk som selger instrumentet "av manglende interesse". Jeg lurer på om det betyr det at de ikke gadd holde ut ansiktssmertene som må mestres før man kan holde en tone i mer enn to takter? Enda mer utbredt er annonsene som utlyser "En fin trompet til korpsbruk", og så

er det bilde av en kornett. De vet ikke engang om det er en trompet eller kornett.


Finner du lignenede greier når det gjelder gitarer? "Gitar til sags", og så er det avbildet en bass. "Ja, jeg selger bass eller gitar, er vel noe sånt det er, lism?" Nei, men hvis du ikke kan forskjellen på kornett og trompet, sannelig skal jeg si deg forskjellen? "For de er jo helt like, den ene er bare litt lengre enn den andre. Den tok tran i sin barndom." Instrumentene har tilogmed helt forskjellig slektskap! Som en snegle, en hyene! Bløtdyr versus pattardyr!

Kornetten stammer fra det runde posthornet, og er nærmere i slekt med valthornet, juffen (euphonium) og tubaen enn med trompeten. Kornetten er konisk, dvs. at blåserøret utvides hele veien mot klangstykket, mens en trompet, som trombonen, er rett. Det får følger for klangen: trompetens klang er mer sentrert og spiss enn kornett, selv om dette ikke er noe man hører øyeblikkelig. Det tar tid og erfaring å kunne høre forskjellen. Man sier at trompeten er trangere å blåse i også, det gjør at det er lettere  få til toner på en kornett enn en trompet.

Jeg håper nå du har lært forskjellen og fortsetter å spre og rette opp på alle feilaktige betegnelser av trompet med (!!!) kornett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!