tirsdag 25. november 2008

Noj tacki til uadressert reklame

Jeg har arbeidet for NorPost. Et norgesdekkende distrubutørfirma for reklame, grundet av en ung mann i sin bezte alder. Jeg vet hvilken postkasse som holder seg best. De grønne i markmønstret stål, de ruster ikke fast, og holder seg åpne, og trekasser er ikke så verst, de heller.

Men

Eg veit ikke kvifor NorPost vert skreven utan d.

At jeg holdt ut.
Det var en mørk og regnfull kveld, og jeg skulle liksom ta en 'snarveh' over en kommunistisk klippet plen. Menneskene tyr alltid til snarveier gjennom myr og gress der det er mulig. Stien var ikke flat, den var naturlig, jeg syklet rasky, så jeg kælva, og hele sekkeinnnholdet med. Det ble vått, og jeg bannet høyt av egen selvlidenhet for første gang i midt liv.

Når jeg ser tilbake på den tiden, ser jeg et underbetalt under som på underlig vis maktet å fullføre en megastor oppgave, med hjelp av familie. Løypa var over en mil lang, sykkelen med ti sekker og en kurv veide mye, og det var over 400 reklamer å brette, fylle i sekken og frakte. På det meste måtte jeg brette 12 ulike bilag. Jeg ville ikke ha gjort det nå, av mange grunner. 1. Det var altfor mye arbeid, og tok altfor lang tid for bare en person. Hadde jeg måttet gjøre alt alene, hadde jeg nok brukt over femten timer. Eller mer. Husker ikke. 2. Det var altfor mye arbeid iallfall for den lønna, og 3. umulig nå som jeg går på videregående, og er en glødende motstander av uadressert reclamae. Det står et nei-takk-merke på postkassa, men det er ingen vaksine. Jepp. Ofte fylles den med reklame på rass av merket. DET MÅ NOKEN FÅ SLUTT PÅ.

Dere, jeg forstår at det er vanskelig. For det var enkelte bidrag vi fikk ordre om å levere UANSETT merke på postkassa. I mine trakter het disse bidragene MARKEDSAVISEN, og, Biltema-katalogen.

Visste du, at det finnes folk som sitter og holder øye med postakssa? Det KAN HENDE at det er tilfeldig, men TRE ganger har jeg, mens jeg har postet slike ENKELTE bidrag, opplevd at noen åpnet vinduet og ropte høyt, truende, "NEI, vi skal IKKE ha reklame!", eller "DET DER SKAL IKKE I MIN POSTKASSE!"...Så prøver jeg å forklare at det er hva jeg har fått beskjed om, men nei, det skal likevel ikke oppi. Det kan jeg forstå. Men etterpå er det jeg som må finne ut av hvilket hus dette er (at ikke folk kan flinkere bli til å merke HUS og POSTKASSE?) og melde i fra til arbeidsplassen, sånn at husstanden blir reservert mot videre reklame. Full nekt krever reservasjon.

Et forslag fra miljøorganisasjonene gikk ut på at de som ønsket reklame måtte gi beskjed, istedenfor at alle som ikke ville ha reklmae måtte reservere seg. Altså, en omvending av dagens ordning. Nei, det ville være vanskelig, for da ville en stor og viktig inntekt for aviser og ikke minst, posten, forsvinne.

NORDMAs påstand er at et vedtak om å reversere dagens reservasjonsordning vil bety slutten for uadressert reklame. Det vil ingen tjene på. Miljøet, arbeidsplasser, forbrukere og små virksomheter vil rammes av en slik endring.

Vel, innstikk i aviser vil holde fram, og selvfølgelig vil miljøet tjene på det! Det blir mindre søppel, og folk flest vil IKKE ha reklame. Enkelt: De som lurer på hva en butikk kan tilby, får hente heftet i butikken når de handler, el. reservere seg. Eller er det så enkelt? Det hadde iallfall vært best.

Enda verre er det når folk som arbeider med å utdele reklame kjører bil for å poste papiravfall. Vel, det er greiere for dem selv, da, og bensinutgiftene dekkes av bedriften, men de kunne like gjerne kjørt rett til fyllinga/papirmottaket, på betingelsen at de holdt det hemmelig.

Les mer om forbud mot uadressert reklame her: Forbud mot uadressert reklame

Les meir om NorPost på vv vv vv. |\| 0 |2 p 0 5 +. |\| 0

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!