søndag 6. april 2008

En sang på nordlandsk - Sprreng amfi

Den første uken etter påskeferien begynte jeg å høre på urørt-radio igjen *SKADET*, og da hørte jeg en stilig sang hvor refrenget gikk så her: SPRENG AMFI, SPRENG AMFI. Før det igjen var det én setning som grep oppmerksomheten: Det er ingenting ved bygningen som minner om gamle Hellas. Ja, og så var sangen på norsk, vettu! Rapperen minte meg om Side Brok, dialektbandet hvis newnorske navn inkl. særskrivningsfeil visst skal bety saggebukse. Husker dem fra videoen de hadde på Svisj i 2004, 1,2,3...fyre! (kvil i freid, Svisj) og jeg syntes han her låt akkurat likt.

Og så viste det seg - Han rapper jo der også! Hans namn er Thorstein Hyl den tredje (med tre streker som jeg ikke kan fremkalle.), og kommer fra Ørsta (et sted). Jeg lurer på hva far hans heter.

Jeg har ikke hørt på rap på evinneligheter, men måten han synger på er så tøff, stemmen er litt sinnssyk, litt a la hysterisk kjerring "Å- hjelp-nå skal vi dø", og så ruller han ordentlig på r-ene, rrrullerrrap. Hjernen min synes det er skrekkelig morsomt. I det meste av den norskspråklige musikken jeg hører på, skarres det, nemlig (Vamp, Kaizers, andre rogalands....ting). Anbefaler låten likevel pga. sær tekst, stemme og morsom låt..

Hør låta her:
Thorstein Hyl - Spreng amfi, prod. Soul Theory

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!