onsdag 2. desember 2009

Å reise med bass er ikke greit

...men likevel greiere enn trombone, når bass kan bæres i en lett sekk på ryggen og trombone TYPISK ligger polstret i en diger, tung trekasse.

En venn av meg skulle fly med bassgitaren sin og sjekket den inn. Da hun fikk den tilbake, var kassa knust! Heldigvis var ikks bassen skadet i det hele tatt. Etter det har hun alltid tatt den som håndbagasje. En annen jeg kjenner spiller kontrabass, den går ikke gjennom døra, engang, på vanlige fly. Helt umulig reiseintrument, og det koster masse å sjekke det inn. Så hva gjør hun? Hun går til spesialbagasje og sender den avgårde der. Når hun sjekker inn vanlig bagasje, bestiller hun bare en ekstra koffert, istedet for å opplyse om spesialbagasjen.....hah...lurer på om det er vanlig kontrabasspraksis.

Jeg spiller jo bass selv, jeg, og har tenkt meg på folkehøyskole til neste år..da får jeg nok prøve og LÆRE å spille kontrabass!!! Men jeg kan ikke ha kontrabass, for jeg har jo ikke tenkt å få meg bil. Ikke har jeg lappen, heller.

Men det er verre for trommiser, som må ha med stortromme, tre tamtam-er, hihat, stativer og skarp, MINST...de ER nødt til å kjøre bil. "Nei, jeg skal spille konsert i Kristiansand, jeg, så jeg bærer delene i en trillebår ned til busstoppet (som er femten minutter unna)."

inspirert av:
historien om en ødelagt gitar

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!