onsdag 23. desember 2009

Når man er likegyldig til jula

Her er tre forskjellige holdninger til jula. Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene, jo, vent, la oss bare ha det hyggelig og fredelig en liten stund mens vi spiser risgrøt som svulmer i magen.
Oppkast.

- Hvilken kjenner du deg igjen i?
                                                                  * ' *


Det er fortsatt for tidlig til jul


Om litt under to måneder er det jul igjen! Jeg gleder meg skikkelig, for det er så mange koselige ting man kan gjøre i jula....å sitte lunt inne, foran nynørt peis, og gumle marsipan, endelig være samlet med familien og pynte juletreet, og se hva folk har valgt å gi meg i år. Tenk at for én gangs skyld har mennesker overalt i verden brukt litt av sin tid på å tenke på andre. Likevel synes jeg at det er det å gi gaver som er best, noe av det beste som finnes, særlig om man får se gleden når mottaker åpner gaven. Og se på Flåklypa grand prix....Men alt kunne vært mye bedre, hadde ikke butikkene begynt å selge marsipan allerede i oktober! Det ødelegger jo julestemninga fullstendig, når man kan kjøpe julemarsipan før det er jul. De gjør det jo fordi at det selger, spåklart. Så, en oppfordring til dere: ikke se på marsipanen engang!!! Stå med meg i mot kapitalkreftene!

Man kan ikke k jøpe håp


Det er blitt kjent, vi har sluttet å bry oss om julas egentlige innhold. For jula HANDLER FAKTISK IKKE OM Å KJØPE KJØPE. Jeg har for lengst sluttet å ergres over folks handlemani. Jeg kjøper ikke gaver selv heller, for hva er vitsen? Det viser ikke at jeg bryr meg om noen om jeg overrekker noen en sak kjøpt på Glitter for kr 79,50 eller en fin såpe som lukter hasj eller fioler. Jeg synes folk heller skulle bruke tiden på hverandre, og tenke over hva jula egentlig handler om: Jesu fødsel. Om man er kristen eller ikke, om Jesus virkelig ble født eller ikke, det er ikke poenget her; poenget er at det symboliserer håp og skal minne oss om en person som hadde mange gode tanker. Noe folk hele verden over virkelig kan samles om. OG SÅ ER DET SÅ IRRITERENDE NÅR FOLK SUTRER OVER "NYANYANYA HANDELSSTANDEN ØDELEGGER JULA MED SINE TIDLIGE MARSIPANPOSER". Hvis store deler av julegleden handler om tilgangen på marsipanposer med juleplast, da har du et forvridd bilde av jula.
 

Jula - en hedensk tradisjon


Det finnes ikke noe i Bibelen som heter 'Juleevangeliet' - det er et navn gitt av oss. For jula er jo ikke kristen, egentlig. Alt dette maset om jesu fødsel er egentlig en unnskyldning de fant på for tusen år siden, eller enda senere, fordi at styresmaktene ikke klarte å vende folket av med den syndige feiringa av vinterblótet, solhvervet og jól, alle tre mer eller mindre egne feiringer som har blitt surret inn i hverandre. Enda verre er det når de prøver og har klart å innbille oss om at Jesus ble født den 25. desember, når alle kilder som ikke øyeblikkelig kan avskrives som falske antyder en gang uti september - dersom han i det hele tatt ble født - christ-MAS!



                                                                  * ' * 
- Ingen?
Slutt å jug

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!