mandag 27. april 2009

Kjære helseskadelige buss

Det gikk et ras på veien til Kristiansand, så alle dit-reisende måtte kjøre om Birkeland, en tur på en halvtime ekstra. Det ble som en ekstra liten sightseeing i et område av verden jeg ellers sjeldent besøker.

Det var da jeg fant ut at jeg hater å kjøre buss. Hate er et sterkt ord, men så uverfølsom som jeg er, behøves bare LITT eksos for at jeg skal bli dårlig, legg til uforsvarlige mengder CO2 som folk utrolig nok ikke merker, og hvis jeg er LITT sulten, LITT sliten....

Da ville jeg heller kjørt bil, hvor man kan åpne vinduene og lufte. Men bussen er jo miljøvernernes løsning på alle problemer. Buss; en avlang, firkantet metallboks ideelt sett stappet med mennesker; kjører fram og stopper; slipper inn passasjerer, lufter minimalt/ingenting noensinne, lukker dørene og kjører videre. Inni bussen har vi da et virkelig drivhusgass- og forurensningsproblem; alle menneskene bruker opp oksygenet og forurenser lufta med dunster og CO2, pluss dunster fra bussens oljebaserte inventar. De er sikkert giftige også, fra PVC og andre plastmaterialer...Ikke bare det, så siger stinkende eksos fra bilers forbrenning inn gjennom dørene hver gang bussen åpner seg.


Lite oksygen, eksos, plastdunster, og folk sluker tabletter mens de klager over hodepine! Busstilbudet må bedres! Så slutter folk å kjøre bil! Jaja, men busser forurenser og brenner olje, de også, passasjerene på innsiden rammes også. For helsa har det lite å si,...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!