søndag 20. januar 2008

Alle filmene i januar - National treasure

Jeg er ikke av den typen som besøker kinoen ofte, fremst pga. pengemangel. Men så var det noen som ba med med på kino...

Etter å ha kommet for sent til å hente billettene til Arn (kinobilletter må visst hentes en halvtime før, men åssen skulle utvekslingsstudentvennen min forstå det...), og allerede mistet Kautokeino-opprøret for fullsatt sal, ble det filmen National Treasure. Den hadde jeg ingen forventninger om,
men den skulle vise seg å være forutsigarbar som fy.

Det var så mye merkelig i den filmen:
  • Presidentenes bok var en bok med hemmelige dokumenter og viktige papirer samlet opp igjennom årene. Den skulle overleveres fra president til president, men hva med de tilfeller hvor presidenten ble skutt?
  • Tidlig i filmen hadde de slemme fått tak i mobilen til heltens far og tuklet med den sånn at de ville kunne avlytte dem som snakket. Så kom da de scenene hvor de skulle få bruk for akkurat det, og just da helten ringte far sin, forutså jeg hva som kom til å skje. Begge ganger virket det unaturlig for helten å ringe faren sin sånn helt uten videre, det skedde vel ikke utenom. Som da han stod i trappen inne i Buckingham Palace, det var så overlagt.  Også i slutten av filmen, etter at de hadde fått tak i den siste delen av treplaten med indianerbokstavene. Da hadde han tatt bilde av platen med mobilen, og sendt det til sin far, for så å vise det til moren, skriftstyderen....
  • Da han trakk ut kodeskuffene i skrivebordet i Buckingham palace, for året 1819 (et år som dronning Victoria døde eller ble født), drog han ut skuff nr. 1 og nr. 8 etterpå da han skulle stille inn år 1879, selv om om de allerede stod ute. 
Heller kjedelig film, altså. Ellers er det så mange filmer jeg har lyst til å se nå...Kikis budservice er jo anime, en japansk langfilm, og jeg har alltid hatt lyst til å se en japansk film. Jeg så et intervju med Gorillaz-tegneren Jamie Hewlett for noen år siden, der han snakket så varmt om det flyvende slottet (eller noe sånt) av den samme regissør, Miyazaki Hayaos.

Nakenbad

På fjernsynet i forrige måned var det en reklame for en film. Det var en fontene, og plutselig ble jeg virkelig forbløffet, for da steg det en naken kvinne ut av fontenen. Hver gang. Det var visst bare hu derre som spilte Elizabeth i Karripiratene i hudfarget badedrakt. Den reklamen skulle vekke oppmerksomhet for "Om forlatelse", en sånn koselig, fint kledd-folk, britisk 1800-tallsfilm.

ARRRRN

Arn, selv om den hadde de stilfulle og økologiske klærene, syntes jeg ikke noe om i førstninga. Mistet lysten for middelalderfilmer etter å ha sett en som var kjedelig og full av fråde. Men det var før jeg hørte alle de forskjellige språkene i Arn-traileren, eller, de to.. (svensk, engelsk, OOG arrabisk kanskje..! Synes det er så flott når tyskere i Tyskland taler tysk, og ikke engelsk) og ikke minst, møtet med arabere, som jeg av en eller anne grunn er veldig interesert i (klærne, kamelene, språket eller noe, (dataspillet civilization, hehe)).  særlig etter å ha sett filmen Lawrence av Arabia.

Haha, jeg tok nettopp en kikk på trailern på Youtube, og så kom Arn inn i et rom og meddelte dem at "Saladin is here". Øyeblikkelig gjenkjennelse, jeg har spilt for mye Civilization. Nå må jeg se filmen for å se om han ligner. Men det skimtes likevel litt mye blod der, og musikken hørtes treig ut. Vi for se hvor amerikanisert den er..:P...(Saladin leder for araberne i Civilisation, hvor det er om å gjøre å bygge en sivilisasjon. )

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!