fredag 27. februar 2009

Hovudplagget hijab - dette vesle skaut

Jeg ville skrive LITT om diskusjonen om at hodeplagget hijab skulle være tillatt i politiuniformen. En debatt som synes meg så lite viktig at det er morsomt. Likevel tas det her opp spørsmål som gjør en tankefull.

- For hvorfor skal ikke de kvinnene som ønsker det få lov til å bære hijab, hva er problemet? Hvis de vil (el. hvis de MÅ?), la dem få lov; det var min første tanke.

Nå har jeg endret oppfatning: Hvorfor skal de ikke følge uniformsreglene?
- Så argumenteres det at det bryter med religionsfriheten når man ikke får lov til å bruke et plagg ens tro pålegger en å bruke. Uniformsregelen sier at alle skal være bortimot likt kledd og ikke bære personlige plagg. Altså diskriminerer regelen mennesker som absolutt må ha et hodeplagg. Det er dette med at religion overkjører viljen: man kan liksom ikke velge, for religionen er alt, er livet, er hellig og medfører tvang. Så er det i hvilken grad islam sier man må bruke hijab, som er et nytt plagg i den sammenheng (fra 1900-tallet).
Jeg mener det er galt å si at det bryter med religionsfriheten. Religionsfriheten betyr at man skal ha frihet til å tro på det man vil uten å utsettes for forskjellsbehandling: for eks.skal en hinduist ikke hindres sitteplass på trikken, eller arbeid i en bedrift pga. sin tro. Religionen i seg selv begrenser ens muligheter - en muslim skal ikke spise svinekjøtt, heller ikke en jøde, og en hindu skal helst ikke ete storfe.

Men det er ikke pga. troen at man ikke kan få jobb i politiet, det er pga. hodeplagget! Man kan likegodt si at det ikke er uniformsreglene som hindrer religionsfrihet/utøvelse, men religionen/troen som hindrer valg av yrke.

Til sist, et lite sidesprang:
Løse og moderne hijaber ser svært elegante ut, især om man lar noen lokker henge ut. Det minner meg om det klassiske bildet av 50-talls kvinne antrukket store, røde solbriller, med hvitt sjal om hodet, kjørende i en raud takløs bil. Jeg snakket med en muslim, og hun syntes det var greit om ikke-muslimer brukte et sjal på den samme måten, så lenge man ikke kalte det hijab. Hvorfor skulle muslimer gjøre krav på én måte å folde et sjal på? Hun brukte det ikke selv, da.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!