mandag 5. november 2007

Folkehøyskole - hvaffornoe?

folkehøgskole, en (samnorsk), eksamensfri, allmenndannende skole for voksen ungdom.

Nå vet jeg hva jeg skal etter videregående! I første klasse, (06/07) eller i fjor, fikk skolen besøk av minst to folkehøyskoler som spilte og sang. Den ene gruppa kom fra Viken (det var bilde av gitaristen i Viken-broskyren!), og den andre fra noe kristent, noe (Fredtun, tror jeg det var). Folkehøyskoler hadde jeg aldri hørt noe om før, så jeg gikk og leste blant de utallige og uleste broskyrene som lå på biblioteket, broskyrene som jeg ikke hadde skjønt vitsen med før nå.

En folkehøyskole er en ettårig skole der man driver med det man vil i ett år. De sier at det er kost, loski og utstyr man betaler for, og at undervisningen er gratis, men jeg lurer på hvem det er som mottar de pengene, egentlig. Man kan velge blant veldig mye forskjellig, blant frilynte og religiøse skoler, store og små skoler, skoler i Oslo og skoler på vidda.

Blant fagene var det noe som het musikk, altså skoler med fokus på musikk. Så da gjorde det ikke noe at jeg hadde valgt allmenn, da, man slipper tilogmed noen eksamen, og allmennfag man måtte ha hatt uansett.

Det er en ting som er sikkert, det skal bli noe med jazz, siden jeg er blåser. Hvis jeg velger det som hovedinstrument, da.
Flere har sagt det, og nå sier jeg det også, det er gøyest å være blåser når det ikke er sangere i bandet.

Aktuelle skoler:
  • Agder foklehøyskole
- ligger kanskje litt for nærme, det er vel gjerne sånn at man ønsker seg litt vekk fra der man bor? Hm Hm..
  • Sund fhs - de har jazzlinje.

  • Viken folkehøgskole - har bandlinje, jazz/pop/rock..

  • the Toneheim
- Noen sier at Toneheim er blitt som en forberedelse til konservatoriet nå...vel..hvis jeg søker dit, skal jeg søke jazz. Så hvor stor er sjansen for å komme inn? hehe. Her er det iallfall ganske mange musikkelever, siden skolen bare består av musikkelever, i motsetning til de andre.

Bandet sitt
Kanskje jeg skal få meg gitar/bass snart og starte rockeband. Eller kanskje ikke. Jeg tror jeg vil synge i et rockeband, og så deltar vi på UKM 8]..men miljøet på Dahlske er litt sånn enten jazz eller metall. Jeg har bestemet meg for at bandet skal covre kaizers, Britney Spears og Arctic Monkeys...da blir det jo mange med, kan jeg tenke meg..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv i vei!